Sprzedaż na Amazon przez FBA – jaki model FBA wybrać?

Sprzedawcy na Amazonie mogą korzystać z różnych modeli i programów FBA. Są to programy oferowane przez Amazon, by ułatwić magazynowanie i wysyłkę towarów sprzedawcom. Który model FBA wybrać? Jakie są skutki podatkowe danego modelu FBA?


model FBACo to jest FBA?

FBA (Fulfillment by Amazon, Versand durch Amazon) lub AFN (Amazon Fulfillment Network) jest to wysyłka przez Amazon. W skrócie mówiąc, sprzedawca dostarcza swój towar do magazynu Amazona, a następnie Amazon w imieniu sprzedawcy wysyła towar do klienta. Korzystanie z FBA ułatwia sprzedaż na Amazon. Odpadają dla sprzedawcy kwestie związane z magazynowaniem, logistyką i wysyłką towaru. Dzięki temu towar może szybciej trafić do odbiorcy.

Przeciwieństwem FBA jest FBM (Fulfillment by Merchant), czyli wysyłka samodzielna przez sprzedawcę. Przy FBM Amazon pełni jedynie funkcję platformy sprzedażowej (marketplace), na której dochodzi do zawarcia umowy pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Dostawa towaru następuje bezpośrednio od sprzedawcy do nabywcy, tak jak w przypadku zwykłego sklepu internetowego. Tak samo wygląda kwestia zwrotów, klient powinien odesłać towar bezpośrednio do sprzedawcy.

Amazon oferuje różne modele i programy FBA. Różnią się one kosztami, swoim zasięgiem i konsekwencjami podatkowymi. Powinniśmy dobrze się zastanowić, który model FBA jest dla nas najkorzystniejszy i wybrać odpowiedni program dla siebie. Nie kierujmy się tutaj tylko ceną wysyłki, istotne są także obowiązki podatkowe, które tworzą nam dodatkowe koszty obsługi. Wszystkie te elementy powinniśmy uwzględnić przy podjęciu decyzji zanim wybierzemy dany model FBA.

Zalety i wady FBA Amazon

Korzystanie z programu FBA ma liczne korzyści dla sprzedawcy:

  • Brak konieczności prowadzenia własnego magazynu
  • Możliwość posługiwania się logo „Wysyłka przez Amazon”
  • Mniejszy nakład przy zwrotach
  • Możliwość korzystania z Amazon Prime, co zwiększa zaufanie klientów
  • Bezpłatna dostawa dla klientów Prime
  • Lepsza widoczność na platformie (dzięki Prime)
  • Całodobowa obsługa klienta w lokalnym języku
  • Amazon przejmuje liczne zadania i obowiązki od sprzedawcy
  • Korzystne koszty wysyłki
  • Łatwe monitorowanie zapasów w magazynie
  • Wysyłka ze śledzeniem przesyłki.

Program FBA ma też jednak swoje wady i ryzyka

  • Opłaty FBA za magazynowanie i wysyłkę, które mogą być wyższe w ostatecznym rozrachunku niż prowadzenie sprzedaży z własnego magazynu
  • Konieczna jest rejestracja do VAT za granicą i składanie okresowych deklaracji podatkowych
  • Brak wspierania własnej marki / brandu
  • Brak możliwości wysyłki paczki z własnym logo (klient otrzymuje towar w paczce z logo Amazona).

Europejskie rynki Amazona

Obecnie Amazon prowadzi pięć europejskich rynków, na których sprzedawcy mogą oferować swoje towary:

  • Niemcy (amazon.de)
  • Wielka Brytania (amazon.co.uk)
  • Francja (amazon.fr)
  • Włochy (amazon.it)
  • Hiszpania (amazon.es)

Klient może zamawiać na danym rynku także towary z innych krajów. Czyli np. niemiecki klient może zamówić towary z Wielkiej Brytanii. Możliwy jest także zakup przez osobę z kraju, w którym brak jest rynku Amazona. I tak np. osoba z Polski może zamówić towar na niemieckim lub brytyjskim Amazonie.

Modele Amazona w programie FBA

Zasadniczo można wyróżnić trzy modele FBA, które oferuje Amazon. Chodzi tutaj o następujące modele FBA:

  • Wysyłka lokalna (wysyłka krajowa przez Amazon opcjonalnie DE, UK, FR, IT lub ES)
  • Program Europy Środkowej (Central Europe Programme, CEE) (DE, PL, CZ)
  • Sprzedaż paneuropejska, w skrócie PAN-EU (DE, UK, FR, IT, ES, PL, CZ)

Wysyłka lokalna – model najprostszy

Przy wysyłce lokalnej towary dostarczane są do magazynu Amazon w jednym kraju i z tego kraju są sprzedawane odbiorcom końcowym. Dostarczone towary do magazynu Amazona nie są przesuwane do magazynów w innych krajach, co znacznie ułatwia rozliczenia od strony podatkowej. Jest to popularny model FBA dla polskich firm prowadzących sprzedaż wysyłkową do Niemiec.

Z punktu widzenia polskiej firmy sprzedającej przez niemieckiego Amazona korzystanie z modelu FBA wysyłki lokalnej wygląda następująco:

  • polska firma dostarcza towar do magazynu Amazon w Niemczech
  • Amazon wysyła w imieniu sprzedawcy towar do odbiorcy końcowego, najczęściej z Niemiec
  • na fakturze wykazywany jest niemiecki podatek VAT.

Jeżeli polska firma w Niemczech korzysta z tego modelu FBA, to konieczna będzie:

  • rejestracja polskiej firmy do VAT w Niemczech (więcej informacji w temacie rejestracja vat w Niemczech znajdziesz <<TUTAJ>>
  • uzyskanie zaświadczenia 22f UStG
  • składanie okresowych deklaracji VAT w Niemczech oraz deklaracji rocznej VAT w Niemczech

Konieczna będzie także rejestracja firmy w Niemczech do rejestru opakowań LUCID w związku z ustawą o opakowaniach VerpackG). Więcej informacji w temacie: opakowania LUCID i rejestracja do VerpackG znajdziesz <<TUTAJ>>.

Wysyłka lokalna za granicę – program EFN

Korzystanie z modelu FBA z wysyłką lokalną nie oznacza, że nasze towary może kupić tylko klient z danego kraju. Amazon zapewnia możliwość dokonania zakupu także nabywcom z innych krajów. Przykładowo nabywca z Hiszpanii może nabyć towar od sprzedawcy z Niemiec, który to towar jest składowany w Niemczech.

Mówimy tutaj o programie European Fulfilment Network (EFN). EFN umożliwia sprzedawcy korzystającemu z magazynu Amazona w jednym kraju na prowadzenie sprzedaży do innych krajów. W takim przypadku naliczane są wyższe opłaty związane z międzynarodową przesyłką. Koszty wysyłki z magazynu z Niemiec do Francji są zatem wyższe niż koszty wysyłki z Niemiec do Niemiec.

EFN polecany jest w szczególności dla nowych firm, które dopiero zaczynają działalność lub planują wejść na międzynarodowy rynek. Korzystanie z programu EFN pozwala nam prowadzić sprzedaż na wielu rynkach z magazynu położonego w jednym kraju. Dzięki temu jest mniej formalności i wymogów do spełnienia. EFN zapewnia jednak spory rynek zbytu, lepszą widoczność na Amazon i możliwość korzystania z Amazon Prime.

Zaletą EFN jest:

  • konieczność rejestracji do podatku VAT tylko w jednym kraju (pod warunkiem zachowania progów sprzedaży wysyłkowej)
  • możliwość korzystania z Amazon Prime
  • mniej formalności na start
  • łatwe zarządzanie stanem magazynowym (magazyn w jednym kraju, brak przesunięcia magazynowego między krajami)

Wady EFN:

  • wyższe koszty przechowywania
  • wyższe koszty wysyłki za granicę
  • dłuższy czas dostawy.

Z punktu widzenia polskiej firmy prowadzącej sprzedaż na Amazon jest to zalecany na początek model FBA. Konieczna jest tylko rejestracja polskiej firmy do VAT w Niemczech, firma nie musi się rejestrować w innych krajach (np. Francji, Wielkiej Brytanii, Włoszech itd.) do celów VAT. Ważnym jest jednak, by firma nie przekraczała progów dostaw do danego kraju. Limity sprzedaży wysyłkowej do innych krajów są następujące:

Austria35.000 euro
Belgia35.000 euro
Bułgaria70.000 BGN = 35.791 euro
Chorwacja270.000 HRK = 36.291 euro
Cypr35.000 euro
Czechy1.140.000 CZK = 44.873 euro
Dania280.000 DKK = 37.595 euro
Estonia35.000 euro
Finlandia35.000 euro
Francja35.000 euro
Grecja35.000 euro
Hiszpania35.000 euro
Holandia100.000 euro
Irlandia35.000 euro
Litwa35.000 euro
Luksemburg100.000 euro
Łotwa35.000 euro
Malta35.000 euro
Niemcy100.000 euro
Portugalia35.000 euro
Rumunia118.000 RON = 25.305 euro
Słowacja35.000 euro
Słowenia35.000 euro
Szwecja320.000 SEK = 31.390 euro
Węgry35.000 euro
Wielka Brytania70.000 GBP = 80.197 euro
Włochy35.000 euro

Jeżeli zatem korzystamy z programu EFN i nasz magazyn lokalny znajduje się w Niemczech, to możemy sprzedawać do innych krajów UE ze stawką niemiecką do czasu przekroczenia danego progu. Np. jeżeli nasi klienci indywidualni kupują towar z dostawą do Francji, to do osiągnięcia progu 35.000 euro w danym roku kalendarzowym naliczamy niemiecki podatek VAT. Po przekroczeniu tego progu trzeba będzie się zarejestrować do celów VAT we Francji. Przy obliczaniu progu bierze się pod uwagę wartość sprzedaży bez podatku VAT.

Magazyny lokalne w różnych krajach – program MCI

Powyższe programy (wysyłka lokalna, EFN) dotyczyły wysyłki z magazynu w jednym kraju. Sprzedawca może jednak utrzymywać taki magazyn lokalny w dwóch lub więcej krajach, w których Amazon oficjalnie prowadzi działalność. Dzięki programowi MCI (Multi-Country Inventory) można wysłać swoje towary w FBA (Wysyłka przez Amazon) z centrów wysyłkowych Amazona z różnych krajów i magazynować towary osobno w każdym kraju. Towary nie są przemieszczane pomiędzy różnymi krajami, pozostają zawsze w kraju, w którym położony jest magazyn.

Załóżmy np., że korzystamy z programu FBA wysyłki lokalnej w Niemczech. Szczególnie dużo zamówień mamy z Wielkiej Brytanii. Wysyłając towar do UK z Niemiec w programie EFN płacimy wyższe stawki za przesyłkę międzynarodową. Także czas dostaw jest dłuższy, ponieważ towar musi przyjść z Niemiec. Rozszerzamy zatem nasz magazyn lokalny o Wielką Brytanię. Teraz mamy dwa magazyny lokalne, w Niemczech i UK. Klienci brytyjscy są obsługiwani z miejscowego magazynu, co oszczędza nam koszty wysyłki oraz skraca czas dostawy.

Zaleta:

  • wysyłka z różnych krajów
  • możliwość przechowywania różnych towarów w różnych krajach – popyt na dane towary może różnić się od lokalizacji
  • łatwa kontrola nad stanem magazynu w danej lokalizacji.

Wady:

  • brak możliwości przesuwania towarów pomiędzy magazynami w różnych krajach
  • konieczność rejestracji do VAT w każdym kraju, w którym prowadzimy magazyn lokalny w programie MCI
  • konieczność śledzenia limitów sprzedaży wysyłkowej z różnych lokalizacji.

Program MCI zalecany jest firmom, które już dłużej działają na rynku i potrafią określić popyt na swoje towary w konkretnej lokalizacji. Dotyczy to w szczególności firm, które znaczną część towarów sprzedają np. na dwóch konkretnych rynkach (przykładowo w Niemczech i UK, a sprzedaż do innych lokalizacji jest marginalna).

Program Europa Centralna (CEE) – opcja najtańsza

Amazon oficjalnie nie jest aktywny w Polsce i nie prowadzi tutaj rynku sprzedaży. Posiada jednak swoje centra logistyczne. To samo dotyczy Czech. Sprzedawcom oferowany jest zatem program CEE (Central Europe-Program) skierowany do sprzedawców zarejestrowanych na niemieckim Amazon. Sprzedawcy korzystający z FBA w Niemczech jest oferowana możliwość magazynowania towaru w Polsce i Czechach. W związku z niższymi kosztami prowadzenia magazynu Amazon jest w stanie zaproponować niższe stawki za magazynowanie i wysyłkę. Przy wysyłce oszczędzamy 0,50 euro na jednej przesyłce w stosunku do wysyłki z Niemiec. Amazon jest bowiem w stanie zaoszczędzić spore koszty, jeżeli klient dostarczy towar do magazynu lokalnego w Niemczech, a następnie ten towar trafi do centr logistycznych w Polsce i w Czechach. Wysyłka towaru do odbiorcy końcowego (w Niemczech lub innym kraju) może nastąpić z jednego z trzech krajów (PL, CZ, DE). To Amazon decyduje, z którego kraju to nastąpi. Towary mogą krążyć bez naszego udziału pomiędzy tymi trzema lokalizacjami. Program CEE jest wprawdzie atrakcyjny cenowo, ale wiąże się z koniecznością rejestracji do VAT w tych trzech krajach. Trzeba tam też składać na bieżąco deklaracje podatkowe.

Zalety CEE:

  • niższe koszty wysyłki i magazynowania
  • krótszy czas dostawy

Wady:

  • konieczność rejestracji i prowadzenia rozliczeń w Niemczech, Polsce i Czechach
  • konieczność wykazywania przesunięć magazynowych pomiędzy tymi krajami
  • konieczność śledzenia limitów sprzedaży wysyłkowej z danego kraju.

Polskie firmy decydują się na program CEE często kierując się jedynie kosztem wysyłki. Dopiero później zauważają, jakie komplikacje podatkowe mogą powstać przy korzystaniu z tego programu.

Dla przykładu, polska firma korzysta z FBA w programie CEE. Towar zamawia klient z Austrii. Podatkowo sprawa wyglądać może następująco:

  • wykazanie zakupu towaru w deklaracji w Polsce, odliczenie w Polsce podatku VAT od zakupu
  • wykazanie przesunięcia magazynowego z Polski do Niemiec (skutek podatkowy, jak w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów), w Niemczech trzeba wykazać nabycie tych towarów na zasadzie WNT
  • Amazon przesuwa towar do Czech – wykazanie w Niemczech przesunięcia do magazynu w Czechach (jak WDT), wykazanie w Czechach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (jak WNT)
  • dostawa do klienta z Austrii – wykazanie czeskiej sprzedaży do Austrii – naliczyć należy czeski podatek VAT do czasu przekroczenia lub rezygnacji z limitu sprzedaży wysyłkowej do Austrii.

Polska firma może zatem dokonać sprzedaży do Niemiec od odbiorcy z Niemiec i ten sam towar może mieć trzy różne stawki podatku, niemiecki podatek VAT, polski lub czeski. Wszystkie przesunięcia pomiędzy magazynami trzeba wykazywać na bieżąco w deklaracjach w danych krajach. Do tego mogą dojść informacje podsumowujące i Intrastaty. Program CEE nie jest zalecany dla nowych firm, ilość formalności i koszty z tym związane mogą zniechęcić firmę do sprzedaży na Amazon. Jeżeli mamy już sporą sprzedaż i chcemy zaoszczędzić na kosztach przesyłki (po 0,50 euro na paczce), to możemy skorzystać z tego programu. Znajdźmy jednak profesjonalnego doradcę, który pomoże nam rozliczyć się w trzech krajach.

Sprzedaż paneuropejska – Amazon PAN-EU

Sprzedaż PAN-EU jest najbardziej rozbudowanym modelem FBA. Działamy na wszystkich rynkach Amazon i korzystamy z całego zaplecza logistycznego tej firmy. Program ten skierowany jest do dużych sprzedawców, którzy zbywają co najmniej 1.500 produktów w miesiącu. Dzięki programowi PAN-EU można dostarczać szybko towary w całej Europie i skrócić znacznie czas wysyłki. Podstawową wadą jest to, że musimy być zarejestrowani podatkowo i prowadzić rozliczenia we wszystkich krajach, gdzie Amazon posiada magazyny (DE/UK/FR/IT/ES/PL/CZ).

Zalety PAN-EU:

  • niższe opłaty
  • szybka dostawa
  • Amazon Prime
  • maksymalny zasięg
  • maksymalna widoczność
  • duży potencjał sprzedaży i dostępu do rynków
  • Amazon zarządza naszymi zasobami magazynowymi w różnych krajach i dostosowuje je do lokalnych potrzeb

Wady PAN-EU

  • konieczność rejestracji w każdym z krajów magazynowania
  • skomplikowane rozliczenia podatkowe
  • wysoki nakład administracyjny
  • wykonywanie obowiązków podatkowych w wielu krajach europejskich
  • konieczność dostosowania się do wymogów prawnych i podatkowych różnych krajów

Który model FBA opłaca się najbardziej?

Jak widać, Amazon oferuje różne modele FBA. Każdy z nich ma swoje wady i zalety. Trzeba dobrze się zastanowić, zanim wybierzemy. Jeżeli nie jesteśmy pewni, wybierzmy program mniej skomplikowany, kosztem większych opłat na początku. Wybranie na początek modelu FBA, który nakłada na nas obowiązek rejestracji w różnych krajach, może być nieopłacalne. Nasze koszty administracyjne mogą być znacznie wyższe, niż korzyści z niższych opłat. Na początek radzimy wybrać wysyłkę lokalną np. tylko z Niemiec. Nie ma przeszkód by skorzystać na początek z programu EFN, który umożliwi nam sprzedaż do innych krajów prowadzoną z magazynu z Niemiec. Jeżeli zauważymy, że w którymś z krajów, gdzie Amazon prowadzi swoją oficjalną stronę (UK, Włochy, Hiszpania, Francja) mamy sporą sprzedaż, to rozważmy skorzystania tam z magazynu lokalnego (program MCI).

Jeżeli mamy sporą sprzedaż do Niemiec i chcemy obniżyć koszty wysyłki o 0,50 euro, to możemy skorzystać z programu CEE. Będziemy musieli się zarejestrować dodatkowo w Czechach do VAT, bo pewnie w Polsce już i tak jesteśmy podatnikiem VAT. Jeżeli zaoszczędzone koszty wysyłki będą wyższe niż nasze koszty rozliczeń w Czechach, to taki wariant może nam się opłacać. Przygotujmy się jednak na większy nakład administracyjny. Ewentualnie znajdźmy firmę, która pomoże nam w rozliczeniach w każdym z tych krajów lub we wszystkich łącznie.

Jeżeli sprzedajemy dużo i w całej Europie, to program PAN-EU może być dla nas. Otworem przed nami stoi cały rynek europejski, dostawy są tanie i szybkie, ponieważ nasze towary magazynowane są w wielu krajach. Wprawdzie koszty obsługi będą wyższe, ale także możliwości dotarcia do rynków zbytu robią się nieograniczone.

W czym możemy pomóc?

Jeżeli prowadzą Państwo sprzedaż wysyłkową do Niemiec, w tym sprzedaż na Amazon w Niemczech, i potrzebują wsparcia w kwestiach prawnych i podatkowych, to kancelaria JLT służy Państwu pomocą. Oferujemy takie usługi jak: rejestracja firmy w Niemczech, rejestracja polskiej firmy do VAT w Niemczech, rozliczenia VAT w Niemczech, zwrot VAT z Niemiec, uzyskaniue zaświadczenia §22f UStG, rejestracja do rejestru opakowań LUCID w Niemczech (ustawa o opakowaniach VerpackG). Pomagamy także przygotować regulamin sprzedaży na Amazon i wspieramy przy innych kwestiach prawnych związanych z działalnością w Polsce i w Niemczech.

Zapisz się na nasz newsletter!

Michał Jadżyn

radca prawny i doradca podatkowy

Rechtsanwalt und Steuerberater

JLT Jadżyn Legal & Tax

Poznań / Posen

JLT doradztwo prawne i podatkowe dla firm radca prawny i doradca podatkowy kancelaria Poznań