Polska firma działająca w Niemczech to rozwiązanie, które może przysporzyć wielu problemów polskim przedsiębiorcom, podejmującym aktywność zawodową w ramach własnej działalności w tym kraju. Wątpliwymi kwestiami są przede wszystkim podatki oraz ZUS. W takiej sytuacji pojawia się pytanie – gdzie przedsiębiorca powinien dokonywać rozliczeń? I jak zrobić to poprawnie, gdy większość zysków pochodzi ze zleceń wykonanych za granicą? Prawidłowa obsługa polskich firm w Niemczech jest kluczowa dla spokojnego prowadzenia działalności w tym kraju.
Rejestracja polskiej firmy w Niemczech
Założenie własnej działalności gospodarczej często jest bardzo kuszącą opcją dla osób wykonujących swoje obowiązki na terenie Niemiec. Jako polska firma jednoosobowa w Niemczech masz możliwość większego zarobku niż osoby podlegające normalnemu stosunkowi pracy. W tym celu wystarczy zarejestrować działalność gospodarczą w Polsce lub w Niemczech i mieć zlecenie od niemieckiego zleceniodawcy. Bardzo szybko przekonasz się o korzyściach płynących z tego rozwiązania – przede wszystkim związanych z Twoimi zyskami. To, co sprawia, że wiele osób nie podejmuje się założenia własnej działalności gospodarczej i świadczenia usług w Niemczech, jest niewiedza, jak i gdzie ją zarejestrować, nieprzejrzyste przepisy oraz jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych.
Samozatrudnienie jako polska firma w Niemczech a jego koszty to kolejna ważna kwestia. Niemieckie prawo podatkowe nakłada na osoby decydujące się na nie obowiązek rozliczania się z fiskusem na terenie Niemiec, co dotyczy także polskich firm, które świadczą tam usługi. Obowiązek rozliczeniowy należy spełnić samemu, gdyż zleceniodawca nie jest już pracodawcą, a jedynie kontrahentem.
Jeżeli zdecydujesz się na samozatrudnienie w Niemczech, musisz przestrzegać przepisów, które obowiązują w tym miejscu – a więc to w Twojej gestii leży rozliczenie się z wykonanej pracy z niemieckim Urzędem Skarbowym oraz to Ty ponosisz odpowiedzialność za terminowe i poprawne odprowadzanie podatków. Polska firma w Niemczech musi więc wiedzieć, jakie dokumenty składać i w jakich terminach.
Rejestracja polskiej firmy w Niemczech – korzyści
Każdy polski przedsiębiorca, który podejmuje się samozatrudnienia, ma dwie możliwości – może wybrać rejestrację polskiej firmy w Niemczech albo założyć ją w kraju, w którym chce świadczyć usługi. W ostatnich latach coraz więcej obcokrajowców decyduje się na takie rozwiązanie, ponieważ podatki, do których płacenia jest zobowiązana firma w Niemczech, mogą okazać się o kilka procent niższe niż te w Polsce, a mniejsze koszty działalności są zawsze kuszące. Musisz mieć jednak świadomość, że rejestracja polskiej firmy w Niemczech może być utrudniona – szczególnie dla osoby, która nie miała wcześniej styczności z językiem oraz nie ma niezbędnej wiedzy na temat prawa, procedur, oraz obowiązków ciążących na niemieckim przedsiębiorcy.
Jeżeli natomiast rozważasz założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w Polsce a wykonywanie pracy za granicą, na terenie Niemiec, musisz pamiętać o obowiązku rejestracji podatkowej w niemieckim Urzędzie Skarbowym w celu uzyskania numeru podatkowego. Następnie po zrealizowaniu zlecenia należy rozliczyć się z niemieckim fiskusem z uzyskanych dochodów. Rejestracja podatkowa jest obowiązkowa dla polskich firm działających na terenie tego państwa, więc nie sposób jej uniknąć. Możesz skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej i razem ze specjalistą znaleźć odpowiednie dla Ciebie rozwiązanie.
Ubezpieczenie społeczne polskiej firmy w Niemczech – regulacje unijne
Wspólnotowe uregulowania obowiązujące w zakresie obligatoryjnych ubezpieczeń społecznych gwarantują obywatelom UE, w tym także indywidualnym przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego, podleganie ustawodawstwu tylko jednego z nich. Jak ustalić, w jakim kraju się ubezpieczasz? Reguła podstawowa określa w rozporządzeniu, że osobę wykonującą w państwie członkowskim pracę na własny rachunek obowiązuje ustawodawstwo tego kraju. Zatem ma tu znaczenie jedynie faktyczne miejsce wykonywania czynności wchodzących w zakres prowadzonego przedsiębiorstwa, a nie siedziba, która może znajdować się w Polsce.
W praktyce to właśnie ta zasada jest przyczyną problemów polskich przedsiębiorców. Jeżeli mieszkasz w Polsce i otworzyłeś działalność gospodarczą w Niemczech i tam świadczysz usługi – podlegasz pod niemieckie przepisy w zakresie zabezpieczenia społecznego – tu sytuacja jest oczywista i nie pozostawia żadnych wątpliwości. Jeżeli jednak mieszkasz w Polsce i działalność gospodarcza również jest założona w Polsce, ale usługi wykonujesz za granicą – podlegasz pod niemieckie przepisy.
Ubezpieczenie społeczne – wyjątek od reguły
Zapisany jest w art. 14 ust. z rozporządzenia wykonawczego i dopuszcza, aby podmiot, który wykonuje prace na własnej działalności gospodarczej w danym państwie członkowskim, wyjeżdżając do innego kraju Unii Europejskiej, nadal podlegał ustawodawstwu w tym przypadku – polskiemu. Wyjątek ten obowiązuje tylko tego przedsiębiorcę, którego przewidywany czas pracy nie przekracza 24 miesięcy i prowadzi znaczną część działalności na terytorium państwa członkowskiego, w którym ma swoją siedzibę. Jeżeli dana osoba chce płacić ZUS w ojczyźnie przez okres prowadzenia działalności za granicą, powinna:
- w kraju siedziby przedsiębiorstwa prowadzić działalność od pewnego czasu przed dniem, od którego zamierza rozpocząć świadczenie pracy na terytorium innego państwa,
- w każdym okresie prowadzenia tymczasowej działalności w innym państwie członkowskim niż w Polsce spełniać w miejscu, w którym znajduje się siedziba, wymogi konieczne do jej prowadzenia, pozwalające na jej ponowne podjęcie – czyli utrzymywać infrastrukturę niezbędną do pracy po powrocie do Polski przez cały okres działania za granicą,
- prowadzić działalność na własny rachunek w Polsce przez co najmniej 2 miesiące przed przeniesieniem jej za granicę,
- udokumentować jej prowadzenie fakturami, rachunkami lub umowami.
Podsumowanie
Samozatrudnienie ma wiele zalet – po odliczeniu wszystkich kosztów okazuje się, że przedsiębiorca zarabia dużo więcej za świadczenie tej samej usługi, niż osoba zatrudniona na zasadzie stosunku pracy. Polska jednoosobowa firma w Niemczech to niezaprzeczalnie zysk finansowy dla tego, kto się podejmuje takiego rozwiązania. Jednakże wiąże się z mnóstwem obowiązków prawnych oraz podatkowych, które mogą być trudne do zrealizowania przez kogoś niedoświadczonego. Dlatego, jeżeli zamierzasz rozpocząć działalność w Niemczech, możesz się z nami skontaktować. Nasza kancelaria JLT – Jadżyn Legal & Tax specjalizuje się właśnie w zakresie pomocy polskim firmom, które chcą rozpocząć oferowanie swoich usług w tym kraju. Niestety bariera językowa oraz brak rzetelnych informacji mogą być przeszkodą nie do pokonania, dlatego skorzystanie z pomocy kancelarii może ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce.
Michał Jadżyn
radca prawny i doradca podatkowy
Rechtsanwalt und Steuerberater
JLT Jadżyn Legal & Tax
Poznań / Posen