VerpackG – ustawa o opakowaniach – rejestracja w LUCID

Czego dotyczy ustawa o opakowaniach w Niemczech i jakie wynikają z niej obowiązki?  Jeżeli Twoje przedsiębiorstwo zajmuje się dystrybucją produktów na rynek niemiecki, to na pewno zainteresuje Cię niedawno wprowadzona ustawa o opakowaniach VerpackG i to, co się wiąże z nowelizacją tego prawa. Wraz z jej wejściem w życie, nałożone zostały dodatkowe zobowiązania na podmioty, które wprowadzają niezarejestrowane wcześniej materiały chroniące produkty do kraju. Dowiedz się, jak poprawnie interpretować ustawę o opakowaniach i na co musisz zwrócić uwagę.

VerpackG – ustawa o opakowaniach - rejestracja LUCID

VerpackG – czego dotyczy?

Jest to niemiecka ustawa, która weszła w życie z pierwszym dniem 2019 roku. VerpackG to skrót od Verpackungsgesetz i dotyczy sprzedawców e-commerce. Zastępuje obowiązujące wcześniej rozporządzenie, o podobnie brzmiącej nazwie Verpackungsverordnung, w sprawie opakowań. Nowe prawo zwiększy liczbę obowiązków sprawozdawczych dla wszystkich podmiotów, które wprowadzają produkty w opakowaniach do kraju.

W ramach powyższych ustaleń stworzony został Centralny Rejestr Opakowań, w którym musi być zarejestrowany każdy przedsiębiorca oferujący produkt w opakowaniu. Jeżeli zamierzasz wprowadzić nowy artykuł na niemiecki rynek, wiedz, że uiszczanie opłaty produktowej w Polsce nie jest równoznaczne z wypełnieniem obowiązków w Niemczech. Należności trzeba uregulować w kraju, do którego ostatecznie trafiają – oznacza to, że nie jesteś zmuszony do dwukrotnego opłacania tego samego produktu w Polsce, jak i w kraju sąsiadującym i to w euro.

VerpackG – kogo dotyczy?

Omawiany VerpackG dotyczy wszystkich producentów oraz sprzedawców, którzy będą wprowadzać na rynek nierejestrowane wcześniej opakowania produktu — niezależnie od tego czy będzie to sprzedaż internetowa, czy w sklepie detalicznym. Obowiązek rejestracji obejmuje zatem nie tylko producentów opakowań, ale również firmy, które je wykorzystują i wprowadzają po raz pierwszy do obrotu. Brane są więc pod uwagę te przesyłane do gospodarstw domowych, gastronomii oraz urzędów – czyli wszystkie towary eksportowane spoza granic kraju. Znowelizowana ustawa o opakowaniach obowiązuje:

  • marki własne – czyli takie, które zlecają produkcję innemu podmiotowi, ale widnieją na etykiecie,
  • zagraniczne przedsiębiorstwa – jeżeli podczas przekraczania granicy są odpowiedzialne za produkt,
  • przedsiębiorstwa handlowe na terenie kraju – te, które importują dobra i są za nie odpowiedzialne w momencie przekroczenia granicy,
  • sklepy internetowe – jeżeli siedziba znajduje się poza granicami państwa.

Jeżeli jednak sprzedajesz produkt w opakowaniu na rzecz pośrednika, w tym wypadku może być to hurtownia, to z punktu widzenia VerpackG kogo dotyczy wynikający z niej obowiązek. Wprowadzasz go po raz pierwszy do obrotu, więc obowiązek ten spoczywa również na Tobie, a nie na Twoim kontrahencie.

Od lipca 2022 r. rozszerzono obowiązki także na firmy wprowadzające opakowania w obrocie B2B, zatem już praktycznie każdy sprzedawca towaru z Polski do Niemiec (w tym w przemyśle, produkcji czy sprzedaży hurtowej) będzie miał obowiązek rejestracji w LUCID. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule:

VerpackG czyli rejestr opakowań w Niemczech – zmiany od 1 lipca 2022 r.

Opakowania LUCID - rejestracja

VerpackG – jakie opakowania reguluje ustawa?

Ustawa o opakowaniach w Niemczech  bardzo szeroko definiuje pojęcie opakowań, które mogą być rozprowadzane na terenie tego kraju. Zgodnie z nią opłatom podlegają:

  • jednostkowe – w których znajduje się towar trafiający do prywatnego odbiorcy końcowego,
  • przesyłkowe – w których dostarczanych jest towar do prywatnego odbiorcy końcowego,
  • serwisowe – w które produkt pakowany jest na miejscu sprzedaży i które trafiają do prywatnego odbiorcy końcowego, np. torebki w piekarni, kubeczki papierowe, oraz te, które stosowane są w punktach gastronomicznych,
  • zbiorcze – takie jak folia do pakowania typu zgrzewka, kartony, w których znajdują się artykuły na półkach sklepowych.

Czyli wszystkie te, które zostały wykonane z kartonu, papieru, tworzyw sztucznych, aluminium, a także materiałów naturalnych. Nie dotyczy to wyłącznie opakowania chroniącego produkt, lecz obejmuje dodatkowe elementy takie jak: folie, koperty bąbelkowe, taśmy klejące, artykuły zabezpieczające – wypełniające paczkę. Przepisy ustawy VerpackG mają zastosowanie zarówno w przypadku opakowań samych towarów, jak i tych wysyłkowych, w których jest transportowany. Jeżeli producent zarejestrował opakowanie produktu, sprzedawca internetowy będzie musiał zgłosić tylko to, które wykorzystuje bezpośrednio do wysyłki.

VerpackG – rejestracja w LUCID

Według nowej ustawy nie ma znaczenia wielkość oraz liczba wprowadzanych na obszar państwa artykułów w opakowaniach. Niezależnie od niej, należy bezzwłocznie dokonać rejestracji w LUCID i wypełnić inne obowiązki związane z tym procesem. Podmiot musi osobiście zarejestrować oraz oficjalnie określić liczbę opakowań, które zamierza wprowadzać w obieg. Nie jest możliwe zaangażowanie strony trzeciej, czy to w formie pośrednika, czy też Izby Handlu Zagranicznego. Wszystko musi zostać zarejestrowane za pomocą Zentrale Stelle Verpackungsregister. Adres e-mail można wykorzystać tylko raz, w celu otrzymania dostępu do bazy. Zgodnie z VerpackG rejestracja w LUCID jest bezpłatna, za wprowadzanie danych również nie dokonuje się żadnych płatności.

Jakie są konsekwencje niezarejestrowania się w systemie? Zgodnie z prawem niemieckim, w przypadku, gdy przedsiębiorca zaniecha tej czynności i w LUCID, nie będą widniały żadne dane na ten temat, nastąpi dla niego automatyczny zakaz dystrybucji. Niedopełnienie rejestracji w centralnym zbiorze oraz brak uczestnictwa w podwójnym systemie utylizacji odpadów mogą skutkować bardzo wysokimi grzywnami. Ze względu na publiczny charakter rejestru podmiot działający niezgodnie z prawem może spodziewać się, że jego dystrybutorzy zrezygnują z niego jako dostawcy.

VerpackG a dualny system odbioru i odzysku

Pomimo uchwalenia ustawy o opakowaniach VerpackG nadal obowiązuje Dualny System Odbioru i Odzysku. Aby do niego przystąpić, trzeba określić szacowane roczne ilości opakowań eksportowanych do kraju oraz podpisać stosowne umowy. Podobnie jak miało to miejsce w rozporządzeniu w sprawie opakowań – przedsiębiorstwa wprowadzające do obrotu materiały opakowaniowe podlegają wymogom uczestnictwa w systemie i są zobowiązane do przedłożenia do 15 maja każdego roku deklaracji kompletności za poprzedni rok. Informacje muszą zostać przedstawione elektronicznie w Centralnej Agencji, a uprzednio poświadczone przez zarejestrowanych egzaminatorów, których można znaleźć w rejestrze dostępnym na stronie agencji. Obowiązek ten ma zastosowanie tylko wtedy, gdy faktyczna ilość materiałów opakowaniowych, które zostały wprowadzone na rynek w poprzednim roku kalendarzowym, przekracza jeden z następujących progów ilościowych:

  • szkło – 80 000 kg,
  • papier, tektura – 50 000 kg,
  • metale, aluminium, tworzywa sztuczne, kartony do napojów, inne kompozyty – 30 000 kg.

Jeżeli deklaracja kompletności nie zostanie prawidłowo złożona w odpowiednim terminie, to jest to jednoznaczne z popełnieniem przestępstwa administracyjnego, które może skutkować grzywną w wysokości do 100 000 EUR. Dlatego tak ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z ustawą o opakowaniach VerpackG oraz stosować się do jej ustaleń. W razie potrzeby możemy wytłumaczyć niejasności. Kancelaria JLT specjalizuje się w doradztwie polskim firmom w Niemczech, które działają na rynku naszego sąsiada. Z sukcesem pomogliśmy już wielu przedsiębiorcom w zrozumieniu niemieckich ustaw, obowiązków i praw. Rejestracja do LUCID – chętnie wesprzemy każdą polską firmę przy rejestracji do rejestru opakowań w Niemczech.

Przeczytaj popularne artykuły:

Zapisz się na nasz newsletter!

Michał Jadżyn

radca prawny i doradca podatkowy

Rechtsanwalt und Steuerberater

JLT Jadżyn Legal & Tax

Poznań / Posen

JLT doradztwo prawne i podatkowe dla firm radca prawny i doradca podatkowy kancelaria Poznań